آرشیو   |  درباره ما   |  دریافت اپلیکیشن اندروید دولت بهار   |  باشگاه مخاطبان دولت بهار    RSS   |  ارتباط با ما   |  پیوندها   |  نسخه تلکس   |  گیشه مطبوعات   |  حمایت از دولت بهار  
 * صفحه اصلی    * ارسال خبر و یادداشت    * فرزند ایران (خاطرات)    * صدای مهر و عدالت (آرشیو سخنرانیهای دکتر احمدی نژاد 92-84)  
شنبه، 6 خرداد 1396 - 16:32   
  تازه ها:  
   آخرین مطالب  
  عکس/من‌یونایتد فرارسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفت
  مزارع سه بُعدی برنج+تصاویر
  پاسداری که همسرش شهادت او را بشارت داد
  داعش مسئولیت حمله به اتوبوس مصری را برعهده گرفت
  ایران آماده اعزام نظامیان خود برای حفظ نظم در مناطق کاهش تنش است
  سرمربی بارسا دو روز دیگر معرفی می‌شود
  اوج مصرف آب در رمضان چه ساعتی است؟
  کشوری که مسلمانان در آن باید ۲۳ ساعت روزه بگیرند
  عکس/ لحظه بر باد رفتن آرزوی جوانان ایران
  زمان و مکان تشییع شهید شعبان نصیری
  عکس/ پیشکسوت پرسپولیس اعضای خود را اهدا کرد
  داعش و القاعده از کشته های یکدیگر پشته ساختند+عکس
  AFC: سرت را بالا بگیر ایران + عکس
  ماجرای نفت‌کش سری اردوغان
  ۵ گور جمعی ایزدی‌ها در عراق کشف شد
  برنامه سفر آبی پوشان به العین
  عکس/ تیم استقلال در یک قاب
  عکس/ حضور سردار نقدی در منزل سردار شهید نصیری
  توافق بازیکن پیکان با پرسپولیس
  شرایط حج امسال برای زائران سخت‌تر است
  پرونده ای برای سریالهای رمضان 96
  فرنگی‌کاران طلایی المپیک قیدانتخابی را زدند
  هیچ قدرتی در منطقه توان مقابله با نیروی دریایی ایران را ندارد
  کلهر: برانکو ترکیب را خوب نمی‌چیند
  ذوالفقارنسب: فوتبال ایران گلخانه‌ای است
  گل‌محمدی: پیشنهاد تراکتور یکی از بهترین‌ پیشنهاداتم بود
  جزییات مراسم تشییع و یادبود پیشکسوت پرسپولیس
  ماجرای چک 1/5میلیاردی آقایی به گسترش
  عکس/جدول گروه C جام جهانی فوتبال جوانان
  پیشنهاد جدید در دولت/برق گران شود، به خصوص در تهران
- اندازه متن: + -  کد خبر: 392093صفحه نخست » دیدگاهچهارشنبه، 27 اردیبهشت 1396 - 19:17
قرق رسانه ای در سینما
قرق رسانه ای در سینمامحمدرضا تقوی فرد
  

سینما را می توان هم در گروه هنر و هم در گروه رسانه قرار داد ولی این بدان معنی نیست که الزاما هنر و رسانه یکی است. سینما هنری سمعی و بصری است و به هنر هفتم شهرت یافته است. هنری که سایر هنرها در آن کاربرد دارند و برای ساخت یک اثر سینمایی باید از سایر رشته های هنری بهره مند شد. از جهت دیگر سینما رسانه است و انتقال دهنده پیام مشخص به مخاطبان می باشد. در سینما رمزگذاری و رمزگشایی در طول یک فیلم کاملا مشهود است و مفاهیمی همچون نشانه شناسی و زیبایی شناسی توانسته است گستره وسیعی را درهنر رسانه سینما به خود اختصاص دهد.

هر چند که سینما هنری جدید است و از عمر آن زمان زیادی نمی گذرد ولی بیش از یک قرن تجربه فیلمسازان در عرصه تولید فیلم های سینمایی و هنری نشان می دهد که سرعت رشد سینما در مقایسه با سایر هنرها بسیار سریع و روزافرون بوده است. رشدی که سینما را از ساختار کلاسیک به ساختار مدرن و همچنین ساختار نو رسانده است و تغییرات فرم در آن بسیار مشهود است. اما این همه ماجرا نیست؛ چرا که با بررسی تحول بیان سینما در می یابیم که بیان در سینما نه تنها در ساختار، فرم و حتی تکنیک تحولات جدی یافته است، بلکه سینما که از سه ضلع "هنر، صنعت، تجارت" تشکیل شده است امروزه کابردهای بیشتری یافته و فراتر از هنر، نقش رسانه ای را ایفا می کند که به مراتب فراگیرتر از بقیه رسانه های ارتباط جمعی و رسانه های اجتماعی، مخاطبانش را تحت تاثیر قرار می دهد. این در حالی است که سایر رسانه ها اعم از جمعی و اجتماعی نه تنها رقیب و باز دارنده سینما به عنوان هنر و سینما به عنوان رسانه نبوده اند بلکه به پویایی هرچه بیشتر آن کمک کرده و از آن بهره نیز گرفته اند. موسیقی فیلم، عکس، پوستر، دیالوگ های ماندگار،نقد و تحلیل فیلم،گزارش های مرتبط و ... همه زمینه هایی هستند که سایر رسانه ها به فراخور حال وهمچنین ذائقه مخاطبانشان از آن استفاده کرده و نهایتا به اثربخشی هرچه بیشتر هنر رسانه سینما کمک می کنند. علاوه بر این رسانه های دیداری با پخش آثار سینمایی باعث افزایش دامنه تاثیرگذاری و انتقال پیام این رسانه در رسانه دیگری نظیر تلویزیون می شوند. بدین ترتیب رسانه سینما نه تنها در معرض مخاطبان، بلکه به راحتی در دل دیگر رسانه ها جا خوش کرده و با استفاده از همه هنرها نقش رسانه ای بی بدیل خود را ایفا می کند.

اگر بخواهیم نقش سینما را در زندگی مردم و حفظ یا تغییر باورها و ارزش های جامعه بررسی کنیم، دامنه نفوذ سینما در فرهنگ، هنر، اجتماع، اقتصاد، صنعت، کشاورزی، گردشگری، سیاست، امنیت و ... قابل تامل خواهد بود و می توان رد پای سینما را در مد و لباس و گویش و آرایش و مصرف و ... یافت و هر یک را جداگانه برشمرد وبررسی یا آسیب شناسی کرد.

تاریخ سینمای جهان نشان می دهد که تقارن تقریبی جنگ جهانی اول با شکل گیری اولیه سینما و سینمای هنری باعث شده است که سینما و جنگ تاثیرات متقابلی را بر یکدیگر بگذارند. بدین ترتیب که هنر رسانه سینما از گردانندگان جنگ وام مادی و معنوی گرفته و متقابلا گردانندگان جنگ نیز از هنر رسانه سینما بهره سیاسی و اجتماعی لازم را برای پیشبرد اهدافشان برده اند.

پیدایش هالیوود پس از تلاطم های سنگین اجتماعی و سیاسی برآمده از جنک جهانی با توجه و تمرکز بر روی زیبایی، باعث شد تا مردم خسته از کشتار و انفجار و آوارگی های ناشی از جنگ جهانی اول و دوم، به سمت تماشای زیبایی ها سوق پیدا نموده و آرامشی را که در جستجویش بودند بر پرده سینما یافته و مشاهده کنند. از سویی سینمای هالیوود علاوه بر استفاده از زیبایی شناسی در هنر به سراغ انتقال پیام جنگ، آنگونه که مردم می خواستند رفت و واقعیت های انسانی و دردآور جنگ جهانی اول و دوم را به تصویر کشید و فارغ از جهت گیری های طرفین درگیر در جنگ های جهانی، سختی های جنگ را نشان داد.

پیشرفت های هالیوود تنها به خاطر انتخاب مضامین جدید و توجه به زیبایی شناسی در سینما نبود. هالیوود با تاسیس سینما و لابراتوارهای متعدد و بزرگ در آمریکا و اروپا و ایجاد زیرساخت های لازم زمینه نمایش تولیدات هنری پرتیراژ و جذابی را فراهم کرد که تنها با دیده شدن به مرز سودآوری کلان می رسیدند. از سوی دیگر با جذب نیروی انسانی توانمند و نخبگان سینمایی از اروپا، زمینه پیشتاز بودن در صنعت سینما را فراهم نمود. پس بدین ترتیب پرداخت دستمزدهای بالا به دست اندرکاران حرفه ای سینما و در دست داشتن تجهیزات و امکانات صنعتی سینما که نخبگان کشورها در هالیوود ایجاد می کردند باعث می شد تا سالن های سینما که آثار سینمایی هالیوود را در جهان و به خصوص آمریکا و اروپا نمایش می دادند؛ پرمخاطب و به تبع آن پر سود شود. اینگونه چرخه "هنر، صنعت، تجارت" بی عیب و اثربخش به پیش رفته و هالیوود توانست پیشتاز عرصه تولید و پخش فیلم های سینمایی در جهان باشد.

ملاحظه می کنید که هالیوود حتی وقتی با مدیریت "صنعتی – تجاری – هنری" قدیم هم حرکت می کرد، با تمرکز بر روی نیروی انسانی خلاق، سوژه های جذاب، صنایع بکر و بدیع سینمایی،و سرمایه مناسب؛ زیرساخت های لازم را برای تداوم توسعه و پیشرفت ایجاد کرده و با قرق کردن مسیرهای حرکت هنر رسانه سینما، راه را برای میدان داری هالیوود در عرصه سینما برای خود باز کرده و بر دیگران می بندد. اما بیشترین انگیزه قرق گری هالیوود در عرصه سینمای آن روز، جنبه مادی و تجاری سینما بود که هالیوود می خواست و توانست بر آن سیطره بیابد.

هالیوود پس از توسعه و پیشرفت های چشمگیری که یافت مورد توجه سیاسیون و سلطه گران جهانی قرار گرفت و بدین ترتیب سرمایه گذاران و موسسان شرکت های بزرگ سینمایی هالیوود جدید را اغلب صهیونیست ها و جریان های سیاسی که برای تسلط بر جهان نقشه می کشیدند، در دست گرفتند. پس در هالیوود جدید علاوه بر توجه به سه ضلع مثلث "هنر، تجارت، صنعت" که سینمای هالیوود را به یک سینمای هنری پرفروش و سودآور تبدیل کرده بود، جنبه رسانه ای آن نیز تقویت شده و در اختیار سرمایه گذاران و سیاستمداران سلطه طلب قرار گرفت.

بررسی دقیق مضامین، موضوعات، آمایش مضامین در قالب رویدادها، توجه به جامعه هدف و مخاطبان با در نظر گرفتن جنسیت و گروه سنی و همچنین جغرافیای انسانی و ...،استفاده از سایر رسانه ها برای پیشبرد اهداف و انتقال پیام، تمرکز بر روی نقاط هدف گذاری شده به خصوص آینده جهان و ... به خوبی نشان می دهد که علیرغم سودآور بودن، رشد صنعتی و پیشرفت های هنری که در تولیدات هالیوود جدید مشاهده می شود، شرکت های بزرگ و سرمایه گذاران هالیوود که عمدتا صهیونیست هستند به جنبه رسانه ای سینما گرایش ویژه ای نشان داده و برنامه های جامعه شناسی مبتنی بر اندیشه های سیاسی و اجتماعی سلطه طلبانه خود را در چارچوب هنر و در قالب رسانه سینما پیش می برند.

رشد چشمگیر و فزاینده صنعت سینما در هالیوود، سرمایه گذاری سنگین صهیونیست ها در شرکت های تولید و پخش فیلم و همچنین جذب و تربیت نیروهای هنری و ایجاد وابستگی های مادی و معنوی در آنها؛ مثلث"صنعت،تجارت،هنر" در دنیای بزرگ سینمای هالیوود را به ابزار قدرتمند رسانه ای برای تغییر باورها و ارزش های جغرافیای انسانی همسو با اهداف سلطه گران و صهیونیست جهانی تبدیل کرده است. بدین ترتیب "قرق رسانه ای سخت – مثبت" برای رسانه سینما توسط هالیوود و به دست سرمایه داران صهیونیست ایجاد شده است که شکستن این جنبه قرق رسانه ای در رسانه سینما تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد و حتی کشورهایی بزرگ همچون روسیه، پر جمعیت و صنعتی همچون چین، و پر تولید در عرصه سینما همچون هندوستان هم نمی توانند به سادگی و در زمان کوتاه امکان شکستن "قرق رسانه ای سخت – مثبت" سینمای هالیوود را به نفع خود بشکنند.

سینمای امروز دیگر رسانه قدرتمند و پرنفوذی است که مخاطبان فراوانی دارد و سایر رسانه ها را به خدمت گرفته است و امکان قرق رسانه ای در سایر رسانه های جمعی و اجتماعی به نفع قرق گران رسانه ای را به راحتی فراهم می کند.

   
  

اضافه نمودن به:          

نظرات کاربران: 1 نظر (فعال: 1 ، در صف انتشار: 0، غیره: 0)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
خسروایرانی
| 1396/2/27 - 22:12 |     0     0     |
آموزنده بود تشکر


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
  لطفا از ارسال واژه ها و عبارات توهین آمیز ، مطالب دارای بار حقوقی و پیگرد قضایی و نیز حروف و کلمات و نشانه ها (مانند علامت تعجب) بصورت مکرر خودداری فرمایید. نظرات کوتاه تر زودتر بررسی و منتشر می شود. / توجه داشته باشید کد امنیتی ، زمان انقضا دارد و دقایقی پس از باز کردن منقضی می شود و برای ارسال نظر صفحه را باید رفرش کنید.
  کد امنیتی:
 
   پربیننده ها  
  عاقبت ظلم بزرگ در حق ملت با حذف احمدی نژاد؛ سقوط تاریخی مهندسان انتخابات / روحانی رئیس دولت دوازدهم شد!
  آقای پناهیان! از «گندم ری» که هیچ، از «جو ری» هم نخوردید!
  فیلم/ پیش بینی جالب مهندس رحیم مشایی در اسفندماه 95 درباره نتیجه انتخابات 96
  دکتر احمدی نژاد و حمید بقایی رای خود را در صندوق انداختند + فیلم و تصاویر
  خداحافظ حزب‌ اللّه!
  سخنی با خواهران وبرادرانمان در ستاد آقای رییسی / همانقدر که با مهندسان این فاجعه بزرگ نسبت و دوستی نداریم، شما را مثل جان دوست داریم
  تحلیل و بررسی تناقض‌های حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم / انقلابی که قرار بود صادر شود از دروازه های تهران هم فراتر نمی رود!
  آشنایی با ققنوس اصولگرایی/ سرداران بصیرت شکست تاریخی شان را چگونه تفسیر می کنند؟!
  دکتر احمدی نژاد: تغییر وضع موجود و ورود به یک نظم جدید، مطالبه عمومی در سطح جهان است / دوره ترامپ آخرین دوره است / انرژی های متراکم اجتماعی ، یکباره آزاد می شود / امام زمان (عج) و حضرت مسیح (ع) با هم می آیند / دولت ها به مردم آزادی می دهند یا خدا مردم را آزاد خلق کرده است؟ / دولت ها آزادی را محدود می کنند و سپس بر سر محدوده آزادی به مباحثه می پردازند!
  نابغه اصولگرایی: یک نهاد خاص از ابتدای انتخابات تا روز آخر به نفع ابراهیم رئیسی نظر سازی می کرد!
  نتایج حذف دکتر احمدی نژاد / آقای جنتی! حق الناس با توبه رفع نمی شود
  علی اکبر جوانفکر: با آن همه یال و کوپال ارضی و سماوی اندازه چوب خشک هم نبودید!
  پوسیدن لاشه اصولگرایی به لطف شورای نگهبان / روحانی الیگارشی سوم را بازسازی می کند
  معجون استحماری اصولگرایی / هیچ ستونی قادر به تحمل این حجم عظیم از تناقض نیست
  یادداشت مهندس اسفندیار رحیم مشایی/ کهنه سخنی تازه
  نامزدهای شکست خورده اصولگرا! حواستان باشد که این آزمایش شما بود نه آزمایش مردم، مبادا بگویید مردم اهل کوفه هستند! / فکر می کردید مردم در تقلا برای اقتصاد بهتر هستند اما مردم به دنبال قدرت گرفتن بیشتر هستند
  نتایج رسمی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور + اسامی
  شکست سنگین لیست اصولگرایان و پیروزی قاطع اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر / اخراج دسته جمعی از بهشت!
  عکس/ متنی که به همراه برگه رای به صندوق انداخته شد
  تصاویر/ رای حمید بقایی به نام نامی دکتر محمود احمدی نژاد
  دکتر احمدی نژاد: آمریکا احساس ضرورت کند، تمام گسلهای فرهنگی و تاریخی اروپا را فعال خواهد کرد
  فیلم/ پاسخ قاطع دکتر احمدی نژاد به دروغ های تکراری حسن روحانی
  فیلم/ آقا فرمودند من تنهام کسی باهام نیست ...
  مهندس ثمره هاشمی: بعضی که با دروغ و افترا دنبال جمع کردن رای مردم هستند چگونه میخواهند خدمت کنند؟/ ظلم آثار خواهد داشت/ میزان عدالت خداوند برپاست + فیلم و متن کامل
  فیلم/ دکتر احمدی نژاد: کجا باید بزنیم؟!
  سخنی با حزب الله؛ به همه آنچه گذشت فکر کنید
  باوجود افزایش 10 میلیونی واجدان شرایط، رکورد تاریخی دکتر احمدی نژاد با 24527516 رای دست نخورده ماند
  فیلم/ واکنش دکتر احمدی نژاد به اصرار خبرنگار صدا و سیما برای انجام مصاحبه / مردم: آقای دکتر منتظریم...
  چند کلمه پیرامون «افشاگری» و نحوه اهدای کاپ اخلاق به رئیسی / چه کسی تو سری خور بودن را به اسم اخلاق و تقوا به عنوان تربیت اصلی حزب‌اللهی‌ها جا انداخت؟!
  فیلم/ موسوی طهرانی: رفقای حزب اللهی چرا از رای آوردن روحانی ناراحت می شوید؟!
 
 
چند کلمه پیرامون «افشاگری» و نحوه اهدای کاپ اخلاق به رئیسی / چه کسی تو سری خور بودن را به اسم اخلاق و تقوا به عنوان تربیت اصلی حزب‌اللهی‌ها جا انداخت؟!
چند کلمه پیرامون «افشاگری» و نحوه اهدای کاپ اخلاق به رئیسی / چه کسی تو سری خور بودن را به اسم اخلاق و تقوا به عنوان تربیت اصلی حزب‌اللهی‌ها جا انداخت؟!
 
نگاهی به مدال های افتخاری که زیر پرچم احمدی نژاد به سینه اصولگرایان چسبید / انتخابات انتگرال گیری از جامعه است نه مشتق گیری از مردم!
نگاهی به مدال های افتخاری که زیر پرچم احمدی نژاد به سینه اصولگرایان چسبید / انتخابات انتگرال گیری از جامعه است نه مشتق گیری از مردم!
 
انتخابات 96 صحنه رقابت تاکتیکی میان دو تجدیدنظر طلب / راستی ها با برخورداری از منابع قدرت غیر جمهوریتی، حیات و مماتشان در گرو پیروزی یا شکست در انتخابات نیست
انتخابات 96 صحنه رقابت تاکتیکی میان دو تجدیدنظر طلب / راستی ها با برخورداری از منابع قدرت غیر جمهوریتی، حیات و مماتشان در گرو پیروزی یا شکست در انتخابات نیست
مشکل امر سیاسی را در امر اجتماعی جست و جو نکنیم
مشکل امر سیاسی را در امر اجتماعی جست و جو نکنیم
 
نتایج حذف دکتر احمدی نژاد / آقای جنتی! حق الناس با توبه رفع نمی شود
نتایج حذف دکتر احمدی نژاد / آقای جنتی! حق الناس با توبه رفع نمی شود
 
معجون استحماری اصولگرایی / هیچ ستونی قادر به تحمل این حجم عظیم از تناقض نیست
معجون استحماری اصولگرایی / هیچ ستونی قادر به تحمل این حجم عظیم از تناقض نیست
 
 
::  پخش زنده ::  خانه ::  تماس با ما ::  RSS
© دولت بهار
info@dolatebahar.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار