آرشیو   |  درباره ما   |  باشگاه مخاطبان دولت بهار    RSS   |  ارتباط با ما   |  پیوندها  
 * صفحه اصلی    * ارسال خبر و یادداشت    * عضویت در کانال تلگرام دولت بهار    * صدای مهر و عدالت (آرشیو سخنرانیهای دکتر احمدی نژاد 92-84)  
پنجشنبه، 30 خرداد 1398 - 20:11   
  تازه ها:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 474767صفحه نخست » شبکه های اجتماعی و وبلاگهادوشنبه، 21 اسفند 1396 - 15:53
چرا می گویند مصدق فراماسون بود و از سید جمال الدین اسدآبادی نمی گویند؟!
  

کمال رستمعلی در کانال تلگرامی خود نوشت:

اخیرا توسطِ عده ای که غالبا دغدغه ی دین و انقلاب دارند، دستخطی منسوب به مرحوم دکتر مصدق منتشر و ادعا شده است که این تصویرِ سوگند نامه یِ آقای مصدق در لژ فراماسونریِ آدمیت است.

منبعی که برای این ادعا ذکر شده است کتابِ فراموشخانه و فراماسونری در ایران نوشته ی اسماعیل رائین است.

در این مجال ورود نخواهم کرد به بحثِ حامیان و مخالفان مرحوم مصدق که مخالفان او این عضویت را برگی سیاه و مساله دار در کارنامه ی او می دانند و حامیان آقای مصدق نیز با دلایل متعدد ارتباط لژ آدمیت را با فراماسونری رد می کنند، نکته این جاست که در همین کتابِ مورد استنادِ عزیزانِ ارزشی به صراحت از فرماسون بودنِ سید جمال الدین اسدآبادی نیز سخن رفته است.

اسماعیل رائین در کتاب مشهور خود فراموش‌خانه و فراماسونری در ایران می‌نویسد:

"سید جمال الدین اسدآبادی معروف به افغانی، یکی از فراماسون‌های اولیه ایران است که در ۹ لژ ماسونی عضویت داشت. او در لژ فراموشخانه ملکم رئیس لژ و ویزیتور بوده‌است…"

چرا باید به استنادِ کتابِ رائین مصدق را فراماسون بدانیم و به استنادِ همان کتاب سیدجمال را فراماسون ندانیم؟!

برخی دستخطی منسوب به سید جمال کرده اند که او در آن تقاضای عضویت در لژ فراماسونریِ مصر را کرده است و برخی تاکید دارند او عضوِ این لژ شد و حتی به عنوان رییسِ لژ مطرح شد.

سایتِ مشرق که از سایت هایِ مورد علاقه و استنادِ نیروهایِ ارزشی ست در 21 اسفندِ 91 می نویسد:
"سید جمال وقتی در مصر بود تقاضای عضویت در تشکیلات فراماسونری شرق را می‌دهد که پذیرفته هم می‌شود و وارد می‌شود. سید چون مستقل فکر می‌کرد، می‌خواست که آنجا را تغییر دهد. بخصوص که این لژ فرانسوی هم بود. بین انگلیس و فرانسه رقابت‌هایی است که می‌شود از آن سود برد. احتمال دوم این است که رفته ببیند در فراماسونری چه موضوعاتی مطرح می‌شود که با آنها مبارزه کند. احتمال سوم این است که اشتباه کرده. البته هر سه به اشتباه می‌انجامد چون شخصیت بزرگ نباید در مظان اتهام قرار بگیرد. دستور است که مؤمن باید از قرار گرفتن در موضع اتهام پرهیز کند."

هم چنین ویکی شیعه دانشنامه ی مجازی مکتب اهل بیت هم  در خصوص مرحوم سید جمال می نویسد:
"در فاصله سال‌های ۱۲۸۸-۱۲۹۰ق/۱۸۷۱-۱۸۷۳م نفوذ فکری سید جمال در میان جوانان مصری گسترش یافت. سید ضمن ادامه فعالیت‌های فرهنگی و مطبوعاتی درصدد برآمد که از تشکیلات فراماسونی مصر برای گسترش نقشه‌های سیاسی آینده خود استفاده کند. از این‌رو در ۱۲۹۲ق به تقاضای خود به عضویت لژ فراماسونری قاهره درآمد. برابر نامه یکی از اعضای لژ شرق (اوریان) که در اسناد امین‌الضرب موجود است، گروهی او را نامزد تصدی ریاست آن لژ کرده بودند. با این همه، بنابر نقل برخی، عضویت سید در این سازمان به درازا نکشید و به عنوان اعتراض به ورود ادوارد هفتم، پادشاه انگلستان، و استقبال رسمی اعضای لژ ایتالیایی‌ها از او، استعفا کرد."

حقیقت آن است که با همان قوتی که حامیانِ سید جمال الدین اسدآبادی یا به طور کل عضویتِ او را در فراماسونری دروغ می دانند یا برایِ این عضویت دلایل و توجیهاتی دارند با همان قوت و تقریبا با همان دلایل و براهین حامیان آقای مصدق هم یا این عضویت را اساسا کذب می دانند و یا برایِ آن توجیهاتی دارند.

با همان قوتی که می شود از اساس بر شایعه یِ عضویت مرحوم سید جمال خدشه وارد کرد بر عضویت آقای مصدق هم.

تاریخ اما جایِ حزب بازی و جریان بازی و سانسور وقایع و یکی به میخ و یکی به نعل زدن و به بخشی ش کافر شدن و به بخشی ش مومن شدن نیست.

در بررسی تاریخ و شخصیت ها منصف و خداترس باشیم.

   
  

اضافه نمودن به:          

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  لطفا از ارسال واژه ها و عبارات توهین آمیز ، مطالب دارای بار حقوقی و پیگرد قضایی و نیز حروف و کلمات و نشانه ها (مانند علامت تعجب) بصورت مکرر خودداری فرمایید. نظرات کوتاه تر زودتر بررسی و منتشر می شود. / توجه داشته باشید کد امنیتی ، زمان انقضا دارد و دقایقی پس از باز کردن منقضی می شود و برای ارسال نظر صفحه را باید رفرش کنید.
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  پخش زنده ::  خانه ::  تماس با ما ::  RSS
© دولت بهار
[email protected]
پشتیبانی توسط: خبرافزار