آرشیو   |  درباره ما   |  باشگاه مخاطبان دولت بهار    RSS   |  ارتباط با ما   |  پیوندها  
 * صفحه اصلی    * ارسال خبر و یادداشت    * عضویت در کانال تلگرام دولت بهار    * صدای مهر و عدالت (آرشیو سخنرانیهای دکتر احمدی نژاد 92-84)  
چهارشنبه، 2 مرداد 1398 - 11:04   
  تازه ها:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 485577صفحه نخست » خبردوجمعه، 21 تیر 1398 - 21:29
یادداشت دکتر غلامحسین الهام/ تجارت مرگ یا مرگ تجارى!
یادداشت دکتر غلامحسین الهام/ تجارت مرگ یا مرگ تجارى!دولت بهار: مدتهاست که در برخی محافل علمی، بخصوص در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی حقوق میل به تحقیق برای توجیه چنین امکانی و ایجاد ساز و کار آن، مشاهده می شود. اینک شاهد تجویز اجمالی و مشروعیت بخشیدن به آن از سوی نهاد قضایی جمهوری اسلامی هستیم. حق آن است که از این موضوع به راحتی نگذریم و ضرورت دارد چند گروه حرفه‌ای و اجتماعی، آن را با حساسیت مورد توجه قرار دهند؛ جامعه پزشکی از جهت اخلاق پزشکی و سوگند بقراطی خود و در جهت رسالت اساسی پزشک، نهاد مرجعیت از منظر حکم فقهی و آثار آن و احیاناً نگرش اخلاقی و کلامی، حاملان علم حقوق و علوم جنایی بویژه از منظر جرم شناسی، عالمان علوم اجتماعی از جهت باز خورد آن در تعامل مردم با یکدیگر و همبستگی و تعاون اجتماعی!
  

دولت بهار/ دکتر غلامحسین الهام: ماده ۴۷ آیین‌نامه نحوه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو، قصاص نفس و ... که به‌وسیله رییس قوه‌قضاییه در تاریخ ۲۶ خرداد ۹۸ تصویب شده، حائز اهمیت بوده و ضرورت دارد که از وجوه مختلف مورد توجه قرار گیرد:

 «چنانچه محکوم، داوطلب اهدای عضو پیش یا پس از اجرای مجازات اعدام باشد و مانع پزشکی برای اهدای عضو موجود نباشد، قاضی اجرای احکام طبق دستورالعملی اقدام می‌نماید که ظرف ۳ ماه بعد از تصویب این آیین نامه به وسیله معاونت حقوقی قوه قضاییه و با همکاری وزارت دادگستری و سازمان پزشکی قانونی کشور تهیه شده و به تصویب رییس قوه قضاییه می رسد.

مدتهاست که در برخی محافل علمی، بخصوص در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی حقوق میل به تحقیق برای توجیه چنین امکانی و ایجاد ساز و کار آن، مشاهده می شود. اینک شاهد تجویز اجمالی و مشروعیت بخشیدن به آن از سوی نهاد قضایی جمهوری اسلامی هستیم. حق آن است که از این موضوع به راحتی نگذریم و ضرورت دارد چند گروه حرفه‌ای و اجتماعی، آن را با حساسیت مورد توجه قرار دهند؛ جامعه پزشکی از جهت اخلاق پزشکی و سوگند بقراطی خود و در جهت رسالت اساسی پزشک، نهاد مرجعیت از منظر حکم فقهی و آثار آن و احیاناً نگرش اخلاقی و کلامی، حاملان علم حقوق و علوم جنایی بویژه از منظر جرم شناسی، عالمان علوم اجتماعی از جهت باز خورد آن در تعامل مردم با یکدیگر و همبستگی و تعاون اجتماعی!

اما چند نکته اجمالی از باب تأمل :

١- تحویل اجساد محکومین به جامعه پزشکی برای پیوند اعضا را که علی‌القاعده به موجب وصیت محکوم به اعدام صورت می گیرد، فعلا رها می کنم، صرفنظر از آنکه تا چه حد قابلیت بهره برداری از اعضای آنها وجود دارد. شاید به نظر برسد تفاوتی با آنچه رایج است و ظاهراً در مرگ مغزی عمل می‌کنند نداشته باشد، اگر چه در این مورد نیز نکات اجتماعی و حقوقی وجود دارد که نمی توان آنها را رها کرد، مع الوصف اکنون آن اولویت بحث نیست.

٢- موضع جامعه پزشکی در برابر محکومان به مرگ که برای اهدای اعضای خود به بیمارستان‌ها تحویل می‌شوند و با پای خود راهی اتاق عمل شوند و هدفمند راهی قبرستان خواهند شد، چه خواهد بود؟ مطابق سوگند بقراط، پزشک حافظ جان و سلامت انسان هاست. کسی که در برابر چشمان عزیزانش راهی اتاق عمل می شود خود و بستگانش چشمانی نگران و لبانی گویا به ذکر و دعا دارند که این مسیر در بازگشت با دستاوردی از شفا و سلامت همراه باشد. اینک کسانی به این مسیر هدایت می‌شوند که سالم و تندرست می‌روند و به صورت چند عضو باقی مانده و مثله شده برگردانده می شوند. آیا جامعه پزشکی ولو پزشکی قانونی می‌تواند در کنار رسالت درمان، رسالت مرگ را هم بپذیرد؟ آیا بیمارستان‌ها که در قدیم با لطافتی بیشتر آنجا را شفاخانه می گفتند، اینک احساسی مشابه بودن در سلاخ خانه و زندان و صف مرگ را تداعی نخواهند کرد؟ تأثیر این امر بر روان بیماران چه خواهد بود؟ آیا پزشکان و جراحان، متخصصان هوش‌بری، تکنیسین‌های اتاق عمل، پرستاران و همه عوامل می‌پذیرند که آنچه فعلاً انجام می دهند، کشتن است و نه احیا کردن! کاری که حتی قاضی اجرای احکام دادگستری خود انجام نمی‌دهد، بلکه اجرای آن را به عواملی خاص می سپرد که به تبع مسؤولیت خود -که کاری فوق العاده سخت و وحشتناک است- روحیات خاصی هم پیدا می کنند.

٣- استفاده ابزاری از بدن انسان های محکوم به مرگ که به تدریج به رفتاری تجاری با اعضای انسان تبدیل خواهد شد -اگر تاکنون نشده باشد- با چه ملاک اخلاقی (در هر مکتبی) قابل دفاع است؟ به‌ویژه نظام‌های دینی و اخلاقی آن را چگونه تحلیل خواهند کرد و با چه معیاری آن را می‌توانند مورد قبول قرار دهند؟

۴- مجازات اعدام همچنان محل نزاع و مناقشه است، اگر چه حذف نشده است اما پیوسته با تیغ مخالفت، تحت کنترل بوده وحداقل گسترش و توسعه آن را محدود و مدیریت کرده است. از این پس، چه بسا نتوان با آن مخالفت کرد، چرا که هر اعدامی با حیات چند نفر دیگر و تداوم سلامت آن همراه می شود، لذا توجیه اقتصادی پیدا خواهد کرد و تحلیل‌گران اقتصاد حقوق ، آن را قابل قبول خواهند دانست. دیگر آنکه اشتباه قاضی در حکم به اعدام که همیشه یکی از دلایل مخالفان با مجازات مرگ بوده، دیگر اشتباهی غیر قابل بازگشت شناخته نمی شود، اشتباهی است که نتیجه آن برای گروهی زندگی ساز و حیات بخش است. پس می‌توان گفت: زنده باد مرگ!

۵- مرگ دیگر در جامعه تنفر انگیز نیست. لازم نیست از مرگ دیگران ناراحت بود. هر بیمار مستأصلی که منتظر پیوند اعضا است می‌تواند برای محکومیت بیشتر به اعدام دعا کند.

قضاتی که راحت‌تر حکم به اعدام می‌دهند، مورد علاقه جامعه مصرف کننده اعضای محکومان خواهند بود. تنازع بقا اگر تاکنون امری زیستی بود و یا اجتماعی، اینک تنازع بقای حقوقی را پشتوانه خود خواهد ساخت!

۶- خوف آن می‌رود که سازمان های متولی امر با فروش اجساد، منبع مالی جدیدی تدارک کنند و بخشی از مشکلات بودجه ای خود را حل کنند.

٧- چه بسا با این مبنا و ملاک بتوان در آینده نزدیک به همه کسانی که مصمم به خودکشی هستند توصیه کرد به جای خودکشی، #خوداهدایی کنند. به بیمارستان مراجعه کنند و همه اعضایی خود را یک پارچه هدیه کنند! هم مرگ آسان و بالطبع ارزانی خواهند داشت هم امری نیک و حسنه به جای خواهند گذاشت، کسی هم مزاحم مرگشان نیست! مثل قو فریبنده بال و فریبا بمیرند. خودکشی هم از پدیده انحرافی یا مجرمانه به پدیده ای انسانی! تبدیل خواهد شد.

٨- به نظرم تصمیمی چنین خطیر نیازمند قانون باشد و نه آنکه با صدور یک دستورالعمل شدنی بشود. امید دارم رییس قوه قضاییه از ورود مستقل در چنین مخاطره‌ای احتیاط کند.

   
  

اضافه نمودن به:          

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  لطفا از ارسال واژه ها و عبارات توهین آمیز ، مطالب دارای بار حقوقی و پیگرد قضایی و نیز حروف و کلمات و نشانه ها (مانند علامت تعجب) بصورت مکرر خودداری فرمایید. نظرات کوتاه تر زودتر بررسی و منتشر می شود. / توجه داشته باشید کد امنیتی ، زمان انقضا دارد و دقایقی پس از باز کردن منقضی می شود و برای ارسال نظر صفحه را باید رفرش کنید.
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  پخش زنده ::  خانه ::  تماس با ما ::  RSS
© دولت بهار
[email protected]
پشتیبانی توسط: خبرافزار