آرشیو   |  درباره ما   |  باشگاه مخاطبان دولت بهار    RSS   |  ارتباط با ما   |  پیوندها  
 * صفحه اصلی    * ارسال خبر و یادداشت    * عضویت در کانال تلگرام دولت بهار    * صدای مهر و عدالت (آرشیو سخنرانیهای دکتر احمدی نژاد 92-84)  
دوشنبه، 6 تیر 1401 - 15:14   
  تازه ها:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 488219صفحه نخست » دیدگاهپنجشنبه، 21 فروردین 1399 - 15:56
تز‌هایی درباره «فرم - حس»
تز‌هایی درباره «فرم - حس»مسعود ‌فراستی
  

1- فرم، حقیقت (و ماهیت) همه پدیدار‌های این عالم است. واصل تشکیل دهنده «ایده».

2- هنر در قلمرو حس و محسوسات است، و در حیطه فرم. هر نسبتی با هنر، نسبتی از(و با)  فرم است. هنر، فرم است و فرم، که حس برمی سازد.

3- فرم، بیانگر و هم طنین آن حسی است که در روند خلق، به خالق اثر دست می دهد.

4- تجربه شخصی هنرمند از حسی جزیی -و خاص-  نقطه عزیمت هر آفرینش هنری است.

5-  فرم دلالت بر معنا ومفهوم ندارد، دلالت بر حس خاص دارد و بر تداوم، منطق و مفاهیم حسی برآمده از آن.

6-  در هنر، معانی و مفاهیم (حتی ایده ها)  به نمودها (و حس ه)  بدل می شوند. هنر، غرق در حسیات است.

7-  اصالت و ارزش واقعی یک اثر هنری، نه در ایده، موضوع، داستان، تم (بزرگ، کوچک؛ مهم، غیر مهم؛ ارزشی، بی ارزش، معنا، محتوا و مفهوم) که در نحوه بیان آن است: در «چگونه» گفتن، نه در «چه» گفتن. هنر، نه «چه» ، که «چگونه» (فرم)  است. چه در چگونه میزانفرم یافته، مستحیل می شود.

8-  راز نهفته هنر و معمای آن، تماما در مختصات فرمال اثر هنری است.

9- فرم، ابژه بیانگری حس ها و حسیات است. حس انسانی ناشی از فرم، متعین است و یکه و زنده؛ نه پیشینی.

10- حسی که ایجاد شور و اشتیاق کند، بارها و بارها به یاد آورده شود، تنها واقعیت بدرد بخور در عرصه هنر است.

11- هنرمند فقط به حسها و تاثرات اتکا دارد و اجازه میدهد حسها، رویدادها را موجب شوند نه برعکس.

12-  هنرمند فکر نمی کند، حس می کند.عقل او دستیار حس اوست. عقل در دل آمده.

13-  این حسها که از مواجهه (و سرپیچی) هنرمند با واقعیت ناشی شده، از واقعیت روانی (امر واقع)  او برمی خیزد، که از پس رنج و اضطرابش ناگزیر به برونریزی شده، بر لبه تجربه ادراک حسی قرار دارد. حس های هنرمند میزانفرم می گیرد و به اثر هنری بدل می شود. مخاطب نیز با میانجی فرم اثر است که آن حس ها را دریافت و تجربه می کند. و از این راه، تجربه های ناکرده حسی خود را با آثار هنری پر می کند.

14- هنرمند بزرگ امکان می دهد مخاطب، دل و جان را در اثرش تجربه کند؛ تازگی، طراوت و خود انگیختگی را. و همه را از ( و با) فرم اثر.

15- فرم، تناسب، انسجام، هارمونی، وضوح، ظرافت و تمامیت است و انرژی زا. فرم، تناسبی بهینه است. و درک حسی اندازه ها در اثر.

16- فرم، تشکیل دهنده مجموعه روابط درونی اجزای اثر است. تمام جزییات از آن فرم است. و هنر یعنی جزییات؛ ارتباط، پیوند ارگانیک و تبدیلشان به یک کل واحد منسجم.

۱۷-  فرم ایستا نیست، یک پویش است. فرم، زنده است، آزاد و خود مختار؛ و محمل تضاد. فرم، تعیینی سمعی، بصری (و تجسمی)  دارد.

18- سیر فرم به ابژکتیویته است. سوبژکتیویته نیز از پس ابژکتیویته برمیخیزد.

19-  نیروی اسرارامیز فرم دادن به ایده ای خام (و خاص)  و حسی معین، « سرکوب ها» را از ذهن و جان هنرمند برمی گیرد.این فقط فرم است که امکان پس زدن (و راندن) و خنثی کردن و التیام آسیب ها (تروماها)  و سرکوب های روانی را دارد؛ و امکان برآوردن میل آرزومندانه هنرمند و همچنین مخاطب هنر را.

20- تنها سپر هنرمند برای دفاع از خویش در مواجهه با جهان و اصل واقعیت و گذار به اصل لذت، فرم است. «هنر- انسان» پادزهر واقعیت است و برساختن واقعیتی دیگر. واقعیتی انسانی در مقابل واقعیت. تنها «هنر - انسان» پاسخ امر واقع هنرمند است.

21-  فرم است که لذت از اثر هنری را برای مولف و نیز مخاطب موجب می شود و سرخوشی ناخوداگاه به بار می آورد. فرم، شعله ور شدن و شعله ور کردن لذت در سوژه هنرمند و همچنین در سوژه مخاطب است. پالایش و والایش یکسره از فرم اثر هنری است.

22- فرمهای آثار هنری، نامحدود و بی پایانند. اما همه شان از طریق همان حس یکه و حس های متفاوت و حتی متضاد همزمان دیزالو شده انسانی، به همان عالم شعف و وجد راه می برند.

23- هنر، از دل فرم های ناخالص برمی آید. خلوص بخشیدن ناخالصی های فرم برای رویت پذیری است که اثر هنری را برمی سازد.

24- هنر، از طریق افزودن نیست؛ از طریق کاستن است.

25- ناخالصی‌های اولیۀ فرم، تکنیک است. فرم با تکنیک ممزوج است. تکنیک، ابزار بیان (و ظهور) فرم است؛ رویۀ ظاهری (بیرونی) و ظرف آن. ظرفی که اما با مظروفش همواره در تضاد (و اتحاد) است. تکنیک رویه و سطحی رام نیست، مقاوم است: مقاومتی خودآگاه در مقابل ناخودآگاه.

26-  تکنیک فقط می‌تواند احساس تولید کند، که عام و مشترک است بین همۀ مخاطبان اثر. احساس برخلاف حس که کنش است، واکنش است. تکنیک برخلاف فرم، هرگز نه رها است و نه امکان رسیدن به حس را دارد.

27- فرم، رها است و پوینده اما ناگزیر است برای بیان و رویت‌پذیری از لباس خودآگاهی (تکنیک) استفاده کند. تکنیک اما مدام سعی دارد فرم را حذف یا پس براند و خود را به رخ کشیده بر اثر حاکم شود. اگر تکنیک اثری را به کنترل و هژمونی خود در آورد، اثر بی‌جان و بی‌حس می‌شود و احساس و هیجان برآمده از تکنیک جولان می‌دهد و حکومت می‌کند.

28- اثر تکنیکی خوب حداکثر می‌تواند سرگرم کننده باشد اما همچون همۀ شی‌های بی‌جان فقط «شکل(shape)» دارد نه فرم. تکنیک هرگز خودبه خود به فرم نمی‌رسد.

29- تکنیک اگر کاملا فراگرفته نشود، گذار از آن و رسیدن به فرم ناممکن می‌شود.

30-  تکنیک امری آموختنی (خودآگاه) است. فرم، امری زیستنی (ناخودآگاه). تکیک، تکنیسین می‌سازد؛ فرم، هنرمند.

31-  فرم، اغلب از پس احساس که سرگرم می‌کند، به ظهور رسیده و حس برمی‌سازد. همچنان که هنر اساسا از پس جذابیت و سرگرم ساختن مخاطب عام ظاهر می‌شود. مخاطب خاص اهل فرم نیز از پس مخاطب عام زاده می‌شود، نه مستقل.

32- فرم پس از هستی‌یابی و قوام در ناخودآگاه، در خودآگاه، تکنیک به آن افزوده شده، وَرز داده می‌شود و تراش می‌خورد تا ظرف، مناسب فرم شود.

33-  تکنیک جسم اثر هنری است و فرم جان آن.

34- فرم هنری هم فردی است، هم انسانی. اثر هنری نیز همچون کاری دست‌ساز (انسانی) است.

 

   
  

اضافه نمودن به:          

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  لطفا از ارسال واژه ها و عبارات توهین آمیز ، مطالب دارای بار حقوقی و پیگرد قضایی و نیز حروف و کلمات و نشانه ها (مانند علامت تعجب) بصورت مکرر خودداری فرمایید. نظرات کوتاه تر زودتر بررسی و منتشر می شود. / توجه داشته باشید کد امنیتی ، زمان انقضا دارد و دقایقی پس از باز کردن منقضی می شود و برای ارسال نظر صفحه را باید رفرش کنید.
  کد امنیتی:
 
 
 
با خنده‌های بلند و پیوسته‌اش
با خنده‌های بلند و پیوسته‌اش
 
معمای نیرنگ در بازار بورس و سیاستگذاری انتحاری در اقتصاد ایران / بهشت مکاره به جهنم سوزان تبدیل می شود؟!
معمای نیرنگ در بازار بورس و سیاستگذاری انتحاری در اقتصاد ایران / بهشت مکاره به جهنم سوزان تبدیل می شود؟!
 
متن کامل نامه تاریخی دکتر احمدی نژاد خطاب به رهبر کاتولیک های جهان
متن کامل نامه تاریخی دکتر احمدی نژاد خطاب به رهبر کاتولیک های جهان
"اگر" را کاشتیم و سبز نشد / نگاهی به چند "اگرِ نامحقق" که در نقطه جوش، قطار تاریخ را به ریلی دیگر انداخت
"اگر" را کاشتیم و سبز نشد / نگاهی به چند "اگرِ نامحقق" که در نقطه جوش، قطار تاریخ را به ریلی دیگر انداخت
 
جزئیاتی از پروژه مرموز "آی دی 2020"؛ واکسیناسیون جمعیت جهان به مثابه چیپ ­گذاری عمومی
جزئیاتی از پروژه مرموز "آی دی 2020"؛ واکسیناسیون جمعیت جهان به مثابه چیپ ­گذاری عمومی
 
خاطره بازی و روایت "ورزش سه" از حضور دکتر احمدی نژاد در اردوی تیم ملی فوتبال + تصاویر
خاطره بازی و روایت "ورزش سه" از حضور دکتر احمدی نژاد در اردوی تیم ملی فوتبال + تصاویر
بیل گیتس و کرونا / نگاهی به پیشینه پنهانی دستکاری ژنتیکی و خالکوبی های کوانتومی
بیل گیتس و کرونا / نگاهی به پیشینه پنهانی دستکاری ژنتیکی و خالکوبی های کوانتومی
 
آقای وزیر کشور حسن روحانی، ماجرای گم شدن یک میلیارد دلار سال ۸۸ که یادتان نرفته؟!
آقای وزیر کشور حسن روحانی، ماجرای گم شدن یک میلیارد دلار سال ۸۸ که یادتان نرفته؟!
 
چرخش شگفت انگیز در سیاست احزاب شیعه عراق یا موفقیت تاکتیکی بازوی برون مرزی ایران؟!
چرخش شگفت انگیز در سیاست احزاب شیعه عراق یا موفقیت تاکتیکی بازوی برون مرزی ایران؟!
 
 
::  پخش زنده ::  خانه ::  تماس با ما ::  RSS
© دولت بهار
info@dolatebahar.com
پشتیبانی توسط: خبرافزار