آرشیو   |  درباره ما   |  باشگاه مخاطبان دولت بهار    RSS   |  ارتباط با ما   |  پیوندها  
 * صفحه اصلی    * ارسال خبر و یادداشت    * عضویت در کانال تلگرام دولت بهار    * صدای مهر و عدالت (آرشیو سخنرانیهای دکتر احمدی نژاد 92-84)  
چهارشنبه، 2 مرداد 1398 - 11:16   
  تازه ها:  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 16026صفحه نخست » خبردویکشنبه، 2 شهریور 1393 - 07:34
بورسیه های غیرقانونی و قانون!
چه کسی مجرم است؛ سایت انتخاب یا آمران انتشار فهرست بورسیه ها؟
چه کسی مجرم است؛ سایت انتخاب یا آمران انتشار فهرست بورسیه ها؟دولت بهار: مختصر داستان آن بود که فهرستی به عنوان فهرست بورسیه های غیر قانونی در دولت قبل، در فضای مجازی منتشر شد؛ بسرعت جای خود را به رسانه های رسمی مکتوب و دیجیتال باز کرد؛ تحلیل های با مقیاس کیلویی روی فهرست کذایی صورت گرفت؛ و نتیجه این همه آن که: وزیر علوم دارد هزینه افشای اسامی سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل را با استیضاح شدن در مجلس شورای اسلامی می دهد؛ پس، لابد استیضاح سیاسی و ناشی از افشای منافع نامشروع برخی افراد- از جمله استیضاح کنندگان - است!
  

دولت بهار - ناصر راد/ اصلی ترین و بارزترین ویژگی حکومت های مشروطه و مردمسالار ، حاکمیت قانون بر تمام شئون زندگی اجتماعی است؛ و این ویژگی بالخصوص در حوزه سیاست ورزی و حضور در قدرت ومناصب دولتی، غالب است. قانون اساسی و میثاق ملی و سپس قوانین عادی، مقررات حاکم و چارچوب های مورد نیاز را با دقت و جزئیات فراوان تببین می کنند تا فراتر از اخلاق سیاسی، الزامات قانونی تعیین کننده جهت گیری تصمیمات و رفتارها باشد. در نظام های حکومتی پارلمانی و نیمه ریاستی ، جایگاه و نقش قانونی مجلس برجسته و مورد احترام است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظیفه قانونگزاری و نظارت بر اجرا را به مجلس شورای اسلامی سپرده و ابزارهای مورد نیاز نظارت را نیز بخوبی پیش بینی کرده است. سئوال و استیضاح از حقوق قانونی غیرقابل خدشه مجلس است. فراتر از ادعاهای زبانی، اگر شخصی یا گروهی یا دستگاهی بخواهد به هر طریقی "جز توضیح شفاف عملکرد وزیر مورداستیضاح" به مقابله با آن و یا گریز از اصل و نتایجش برخیزد، لاجرم از منظر افکار عمومی و نیز محاکم، به قانون شکنی و قانون گریزی متهم خواهد شد.

در ماجرای استیضاح دکتر فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، علاوه بر شکل ظاهری ماجرا و رعایت قانون اساسی از جانب دو سوی ماجرا "دولت و مجلس" حاشیه هایی بروز یافت که به داستان بورسیه های غیرقانونی مشهور شد.

داستان بورسیه های غیرقانونی از جمله مواردی شد که معروفند به غلبه حاشیه بر متن! به جرات می توان ادعا کرد سایر موارد استیضاح مانند بکارگیری متهمان امنیتی و فعالان فتنه 88 در مسئولیتهای حساس دانشگاهی، کاهش چشمگیر رشد علمی کشور و ... تحت الشعاع این موضوع قرار گرفت.

مختصر داستان آن بود که فهرستی به عنوان فهرست بورسیه های غیر قانونی در دولت قبل، در فضای مجازی منتشر شد؛ بسرعت جای خود را به رسانه های رسمی مکتوب و دیجیتال باز کرد؛ تحلیل های با مقیاس کیلویی روی فهرست کذایی صورت گرفت؛ و نتیجه این همه آن که: وزیر علوم دارد هزینه افشای اسامی سه هزار بورسیه غیرقانونی در دولت قبل را با استیضاح شدن در مجلس شورای اسلامی می دهد؛ پس، لابد استیضاح سیاسی و ناشی از افشای منافع نامشروع برخی افراد- از جمله استیضاح کنندگان - است!

طرفه آن که مسئولان رده های مختلف وزارت علوم از زمان انتشار اولیه فهرست و تحلیل های کذایی تا هنگام بی نتیجه ماندن لابی ها و قطعی شدن استیضاح "که حدود یک ماه طول کشید" سکوتی نسبتاً طولانی را دراین باره در پیش گرفتند که از دید افکارعمومی به سکوت رضایتمندانه تعبیر شد و از سوی رسانه های حامی دولت، به همسویی با ماجرای ادعای بورسیه های غیرقانونی در هردو حالت، نظر به آن که اطلاعات واقعی بورسیه های مورد بحث انحصاراً در اختیار وزارت علوم بود و این وزارتخانه امین دانشجویان و کل نظام دانشگاهی کشور محسوب می شود، مفهوم چنین سکوتی مقابله با استیضاح بوسیله ابزارهای سیاسی و رسانه ای و تحت فشار قراردادن مجلس است که بی تردید تخطی از اصول قانون اساسی است و جرمی سنگین بشمار می رود.

اما این ماجرا جنبه هایی قانونی دیگری هم دارد:
با قطعی شدن برگزاری استیضاح و با بالا گرفتن اعتراضات گسترده اقشار دانشگاهی، وزارت علوم از طریق مسئولان رده های میانی و روابط عمومی اش، انتساب انتشار فهرست اسامی بورسیه شدگان به خود را رد کرد. این اقدام دیرهنگام "که به نظر می رسد بعد از معلوم شدن کذب بودن اصل داستان و نیز عوارض قانونی چنین اقدامی و به منظور فرار از مسئولیت و مجازات صورت گرفت" اما با واکنش صریح و تند مسئول رسانه ای مواج شد که برای نخستین بار اقدام به انتشار فهرست کذایی کرده بود. این شخص با انجام مصاحبه عمومی، به صراحت ادعا کرد فهرست یادشده در زمان و مکان کاملاً مشخص و توسط افراد مسئول وزارت علوم و به قصد انتشار آن در اختیارش قرار گرفته و حتی بعداً پیگیری هم در این باره بعمل آمده است. اگرچه اثبات این ادعا برعهده شخص مذکور است اما تاکنون تکذیب صریحی نسبت به این ادعاها صورت نگرفته است. در سوی دیگر ماجرا، مسئول سابق امور بورسیه ها در وزارت علوم مصاحبه کرد و ادعای غیرقانونی بودن بورسیه ها را با قاطعیت رد کرد. اکثرا بورسیه های عضو فهرست اسامی نیز ماجرا را کذب دانسته اند. در این باره کمپین هایی تشکیل شده و در نامه هایی عادی یا سرگشاده از مدعی العموم خواسته شده تا وارد تعقیب کیفری منتشرکنندگان فهرست دروغین شود.

تا این جای ماجرا، تقریباً امری قطعی است که جرم یا جرمهایی صورت گرفته و درنتیجه آن شمار زیادی ازاشخاص محترم، متضرر و دچار آسیب حیثیتی شده اند.

به نظر می رسد در این ماجرا از منظر قوانین عادی حداقل دو جرم صورت گرفته است: نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا ... موضوع ماده 698 قانون مجازات اسلامی و نسبت دادن امری که به موجب قانون جرم محسوب می شود ... افترا- موضوع ماده 697 قانون مجازات اسلامی.

اجازه دهید نگاهی به این دو ماده قانونی داشته باشیم:
ماده 698 قانون مجازات اسلامی: «هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی ، بوسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه، علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان ، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا 74 ضربه محکوم شود».

درحقیقت دو جرم در این ماده بیان شده است. یک جرم اظهار اکاذیب است که یا به قصد اضرار به غیر صورت می گیرد مانند اینکه به دروغ گفته شود، فرزند فلان کس تصادف کرده است و فوت نموده است، یا به قصد تشویش اذهان عمومی است مانند اینکه به دروغ گفته شود که مردم فلان منطقه دست به تظاهرات زده اند. جرم دیگر ، نسبت دادن مطالب غیرواقعی به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی است که شباهت با افترادارد اما مطلبی که نسبت داده می شود جرم نیست... جرم مزبور از نظر عنصر مادی جرم مطلق است، یعنی تحقق آن منوط به حصول ضرر نیست. در تحقق جرم نشر اکاذیب لازم نیست اکاذیب اظهار شده یا اعمال اسناد شده جرم باشد بلکه مهم آن است که بر خلاف حقیقت باشند. مرتکب این جرم ممکن است فرد عادی یا کارمند دولت باشد، فرد حقیقی یا حقوقی باشد... (مرتضی مددی، سایت حقوق ایرانیان.)

ماده 697 قانون مجازات اسلامی: «هرکس بوسیله اوراق چاپی یا خطی یا بوسیله درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر، به کسی امری را صریحا نسبت دهد یا آنها را منتشر نماید که مطابق قانون آن امر جرم محسوب می شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به یک ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق یا یکی از آنها حسب مورد محکوم خواهد شد».

انتساب امری مجرمانه و یا انتشار جرم انتسابی به یکی از طرق قانونی و امثال آن عنصر مادی جرم افترا را تشکیل می دهد... عملی که به دیگری اسناد داده می شود باید به موجب قانون جرم شناخته شده باشد. یعنی ارتکاب جرم مستوجب کیفرهای حدود یا قصاص یا دیات یا تعزیرات و یا مجازات های بازدارنده باشد... عنصر معنوی جرم افترا سوء نیت عام است. مرتکب باید در انتساب عمل مجرمانه و کذب بودن موارد استنادی علم و آگاهی داشته باشد... منتفی شدن جرم افترا مستلزم اثبات صحت اسناد است که به عهده مفتری می باشد... (احسان نصوحی، سایت حقوق گستر).

بانگاهی گذرا به آنچه در روزهای منتهی به استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات درباره بورسیه های غیرقانونی از سوی رسانه ها منتشر شد، به نظر می رسد جرم موضوع ماده 698 قانون مجازات اسلامی قطعاً صورت پذیرفته و لازم است مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. کاملاً واضح است که انتشار این فهرست به منظور ایجاد موج تبلیغاتی و تحت تاثیر قراردادن نمایندگان استیضاح کننده صورت گرفته و نیز ازهمان ابتدا معلوم بود که ماجرا عاری از واقعیت است. حال این که مرتکب این جرم، صرفاً مدیر مسئول رسانه ای که اولین بار اقدام به انتشار آن کرد - که براساس قاعده حقوقی اقرارالعقلاء علی انفسهم جائز، چنین امری رخ داده است، یا مقام مسئولی که طبق ادعای آن شخص فهرست را به منظور انتشار در اختیارش قرار داد، و یا دیگر رسانه هایی که ضمن نشر گسترده آن، تحلیل و تفسیرهای بسیار را منتشر کردند، موضوعی است که بعد از آغاز تعقیب و در مرحله دادرسی مشخص خواهد شد.

البته در این مورد که آیا اگر احیاناً در میان چند هزار بورسیه، مواردی هم برخلاف مقررات حاکم صورت گرفته باشد، آیا بازهم وقوع جرم محرز است یاخیر و نیز در این مورد که آغاز پیگرد قانونی حتماً با شکایت متضرر یا متضررین باشد یا خیر، نکاتی قابل توجه وجود دارد.

دیوان عالی کشور در یکی از آرای خود نسبت دادن حتی یک فقره امر کذب را از مصادیق نشر اکاذیب محسوب کرده است. مطابق این رای : اکاذیب هر چند در ماه مذکور به کلمه جمع گفته شده ولی منظور نوع آن بوده است و بر حسب عرف و تبادر به یک عمل هم صدق می کند و اگر کسی یک فقره امر کذب و امر خلاف حقیقت را هم به نحو مقرر در آن ماده به کسی نسبت دهد قابل تعقیب است (سایت حقوق ایرانیان).

درمورد قابل گذشت بودن یا نبودن این جرم، اداره حقوقی قوه قضائیه طی یک نظریه مشورتی آن را چنانچه متوجه شخص یا اشخاص معین باشد، حق الناس و قابل گذشت و در غیر این صورت غیرقابل گذشت دانسته است. چند سال بعد همین اداره، طی نظریه دیگری، این جرم را از زمره جرایم عمومی و خارج از شمول ماده 159 قانون تعزیرات سابق دانسته است. در حال حاضر نیز ، براساس ماده 727 قانون تعزیرات مصوب 1375 این جرم از زمره جرایم قابل گذشت و دارای ماهیت خصوصی دانسته شده است. برخی اساتید حقوق معتقدند که موضع اتخاذ شده در اولین نظریه مشورتی فوق الذکر بهترین موضع در این میان بوده است، زیرا برخی از انواع اشاعه اکاذیب متوجه فرد یا افراد معین می باشد. در این موارد ماهیت خصوصی برای این جرم قائل شدن معقول است. لکن در مواردی که بدون ورود ضرر به شخص یا اشخاص معین اذهان عمومی مشوش می شود ، بهتر بود که مقنن این جرم را از ماهیت عمومی برخوردار می دانست (برگرفته از: همان منبع).

اما درباره جرم افترا، موضوع ماده 697 قانون مجازات اسلامی، حتی با وجود این فرض که مورد یا مواردی از بورسیه های مورد بحث برخلاف مقررات حاکم صورت گرفته باشد و با فرض آن که چنین امری اثبات شود، نظر به آن که نفس بورسیه شدن به صورت غیرقانونی در قوانین جزایی کشورمان به عنوان جرم شناخته نشده است، نمی توان عمل رسانه های منتشر کننده فهرست کذایی و نیز افرادی که آن را در اختیارشان گذارده اند را جرم دانست.

به هر جهت در این آزمون سنگین، افکار عمومی متوجه یک آسیب جدی در سپهر سیاسی کشورمان شد و آن اینکه مدعیان قانوگرایی و اخلاق سیاسی و اعتدال آنگاه که پای منافع گذرا و قبیله ای شان در میان باشد، هیچ ابایی از لگدمال کردن قانون و پایمال ساختن حقوق مردم ندارند.

   
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به:          

نظرات کاربران: 24 نظر (فعال: 19 ، در صف انتشار: 0، غیره: 5)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | کمترین امتیاز | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
ناشناس
| 1393/6/2 - 14:58 |     6     744     |
نکاتی چند در مورد بورسیه های غیر قانونی . در مجلس نمایندگان استیضاح کننده با زرنگی تمام از این امارها گذشتند و پشت گوش انداختند. به این نکات توجه کنید.
1- اولین خطا را وزیر دولتهای نهم و دهم انجام داد.
فرجی دانا :در این آئین نامه حد اقل نمره 14 برای کارشناسی و 16 برای ارشد در نظر گرفته می شود. در صورتیکه متوسط کارشناسی کل کشور 15 و نیم و کارشناسی ارشد 17 و نیم است.
اینکار وزیر دولت قبلی دلیلش چیست؟ آیا غیر از این است که کسانی که توانایی لازم را ندارند بتوانند با رانت بالا بیایند؟
2- فرجی دانا روز استیضاح :
آمار بورسیه هایی که انجام شده است بزرگترین آن تبدیل بورس خارج به داخل است. یعنی فراخوان می زنیم که بفرستیم خارج آن ها را تبدیل به داخل می کنی.
این حرف فرجی دانا واقعا برای دانشجویانی که پشت دروازه اعزام ماندند واقعا دردناک است. چراکه دانشجویان با هزار آمال و آرزو در اکمتحانات اعزام به خارج شرکت می کنند تا بتوانند قبول شده و ادامه تحصیل دهند. اما دولتهای نهم و دهم با سرنوشت این جوانان چه کرد؟ تعداد زیادی بورسیه های خارج اعطا کرد اما اکثریت آن را به بورس داخل تبدیل کرد . این دیگر چه صیغه ای است. اگر می خواهند بورس داخل شوند چرا سمهیه بورس خارج را اشغال می کنند؟ علت اصلی اینکه بورس خارج را به بورس داخل تبدیل می کنند این است که این افراد بدلیل عدم توانایی در گرفتن نمره زبان شامل تافل و ایلتس نمی توانند در خارج درس بخوانند بنابراین از یک رانت علمی به نام بورس خارج استفاده می کنند و با تبدیل آن به بورس داخل ادامه تحصیل می دهند. اینها با این کارشان دو ظلم فاحش به دیگر دانشجویان می کنند. اولا سهمیه خارج آنهارااشغال می کنند د.ما باتبدیل به داخل سهمیه داخلی را هم اشغال می کنند. شما بگویید اسم این کار چیست؟ آیا رانت خواری عده ای خاص به افراد ی خاص نیست؟ اگر نیست پس چیست؟
3- فرجی دانا در روز استیضاح :
آمار بورسیه های اعزام به خارج که گرانترین بورسیه ها 729 نفر اعزم شدند در این ها 29 نفر کارشناسی زیر 14 و 74 نفر کارشناسی ارشد زیر 16 داشتیم. این دلسردی که در فضای نخبگانی ایجاد شده است از این ناشی است که امتیازاتی که باید به بهترین ها بدهیم به کسانی می دهیم که نباید بدهیم.
پاسخ چیست؟ آیا این معنی رانت را نمی دهد؟ پس رانت معنی آن چیست؟
4- فرجی دانا در روز استیضاح :
1074 از 1860 نفر بورسیه ، علوم انسانی بوده اند، اگر به رشته ها نگاه کنید اعزام به خارج ندارد، آیا ادبیات فارسی و فقه و حدیث را باید به خارج اعزام کنیم؟ این ها از سه مزیت برخوردار شدند. هم به دوره دکترا وارد شدند، شهریه را ما میدهیم، برای یک جایی هم جایابی می شوند. می گویند وزارت خانه از این مطلع نبوده است، این نامه ای بوده است که در درون سازمان بوده و به کمیسون هم آمده است.
پاسخ چیست؟ چه کسی باید جواب این ظلم آشکار را بدهد؟ فقه و حدیث و ادبیات فارسی را بورس می دهند که چه شود؟ میدانید چرا این اتفاق افتاده ؟ تنها بخاطر اینکه این افراد را بتوانند به هرصورتی که شده وارد سیستم هیات علمی دانشگاه کنند . این افراد ازرانت تبدیل خارج به داخل استفاده کردند این چه ظلمی است که به جوانان و دانشگاههای ما می کنند؟ بجای تشویق وزیر اورا برکنار می کنند؟ وااسفا!!!
5- فرجی دانا در روز استیضاح :
می گویند تبدیل خارج به داخل نه تنها تبعیض آمیز نیست بلکه عین عدالت است. تفاوت بر اساس عملکرد افراد است. کسانی که آزمون همراهی خود با نظام را در شرایط حساس ثابت کرده اند. این مطلب که در کمیسیون مطرح شد یکی از دوستان اعتراض کردند. یکی گفتند بین بچه مسلمون ها معدل بالا نداریم که از آن بیاید؟ متخصصی که متخصص نباشد و کاری را بگیرد حتما تقوی ندارد. کاری را به عهده کسی می گذارید که از عهده آن بر نمی آید.

به نظر شما آیا اونکسی که خود را بچه مسلمون می داند اما صلاحیت و توانایی و لیاقت علمی کسب بورسیه را ندارد باید با بخشنامه جناب دکتر کامران دانشجو به او بورسیه اعطا شود؟ این مجلسیان دلواپس آنزمان که این بخشنامه غیر قانونی را صادر می کرد کجا بودند تا جلوی او را بگیرند؟ فرجی دانا باید محاکمه و استیضاح شود یا کامران دانشجو وکسانی که این ظلمهای آشکار و این خلافها را انجام دادند؟
6- فرجی دانا روز استیضاح :
222 نفر با معدل کارشناسی زیر 14 و 314 نفر فاقد حد اقل معدل ها و مجوعا 703 نفر فاقد شرایط هستند. گواهی ها هم چک نشده است. از جمع 1883 نفر تبدیل به داخل 600 نفر جایابی شده اند. یعنی باقی هزینه شده اند اما فرایند را طی نکرده اند
کسانی که در دانشگاهها هستند می دانند که چه فاجعه ای رخ داده است. اما این آقایان دلواپس و نگران چشم خود را برروی واقعیتها بسته اند. جوابگوی جوانان مردم چه کسانی هستند؟
7- بیژن نوباوه نماینده دلواپس می گوید فرار مغزها. ایشان یا معنی فرار مغزها را نمی داند ویا نمی داند که این فرار مغزها مربوط به صدارت 9 ماهه وزیر نیست و یا می داند و مشکل او چیز دیگریست. مشکل او و امثال او این است که دانشگاهی مطیع و گوش بفرمان می خ.واهند همانگونه که خودش در خلال صحبتهایش گفت. ایشان مستنداتش به bbc وvoa و.. است. جای بسی تاسف دارد.
8- فاجعه بارترازهمه صحبتهای الیاس نادران بود که بدروغ گفت در دانشگاه پیام نور متجاوزین به دختران مردم را به دانشگاه راه دادند اما بلافاصله رئیس دانشگاه پیام نور آن را تکذیب کرد. راستی دین و دنیای ما کجارفته که برای بدر کردن دیگران با آبروی انها بازی می کنیم.
9- راستی با این افتضاحی که در مورد بورسیه های غیر قانونی اتفاق افتاده کامران دانشجو باید توبیخ و بازخواست شود یا وزیری که آنها را بصراحت در صحن مجلس افشاکرد؟ آیا این نمایندگان نتیجه کار خود را در دانشگاهها بررسی کردند. دانشگاه با این کار مخالف بود و است. متاسفانه با یک وزارت علمی برخوردسیاسی کردند . اینها تنها خواستند بقول نادران اتحاد سیاسی اصولگرایان را محک بزنند. برایشان فرقی نمی کرد چه اتفاقی افتاده است. تنها برای انها قدرت نمایی و سیاسی کاری مطرح بود. اما برای فرجی دانا جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد.



ناشناس
| 1393/6/2 - 17:28 |     10     1    
پاسخ:
آقای گرامی مگر الان همه امور دست رئیس جمهور و در کنترل رئیس جمهور است که آنوقت بوده باشد. دست هائی قویتر از دولت ها پشت امور قرار دارند. بورسیه که هیچ ، بورس ، بانک ، تولید ، زمین بازی ، واردات ، صادرات همه یک وضع ظاهری دارند و یک سری عملیات پیچیده و پشت پرده که سر از جاها و منافع خاص در می آورد. شما این وسط چه گیری است که به دولت احمدی نژاد می دهید. دولت یازدهم که شریک است احمدی نژاد شریک نبود. اگر شریک بود که مشکل پیدا نمی کرد.
بهرحال کسای دیگری وزیر را انداخته اند و از این کارها می کنند به احمدی نژاد چه ارتباطی دارد.
این وسط وزیر علوم میتوانست یک کار خیر انجام بدهد به یک رئیس جمهوری که تقاضای تاسیس یک دانشگاه داشت کمک و مساعدت کند که این دانشگاه را راه بیاندازد - کاری که در همه دنیا مرسوم و متداول است و مقبول و مورد قبول است - نکرد. این آقای وزیر در راه آن سنگ اندازی کرد. جناحی باندی و باند بازی عمل کرد.
کرم بین و لطف پروردگار گنه بنده کرده است و او شرمسار.
-

دخترِ ایرآنی !
| 1393/6/2 - 17:47 |     11     7    
پاسخ: من موندم شمآ کِ ب این طویلی کآمنت می ذآری چرآ اسم ندآری ؟!
یِ اسم وآسه خودت انتخآب کن کِ اگه یِ وخ گم شدی بدونیم بآ چ اسمی دنبآلت بگردیم !
حیفه از دستت بدیم ... ب هرحآل سرمآیه ی این ملتی !
می گم کِ آخرش اعلـآم کردن این لیست ب 10 نفر کآهش یآفته ؛ پَ تو این آمآر و ارقآمُ دیگه از کجآ دراوردی ؟!
آخرش کِ معلوم شد کی لیست دآده و چرآ داده ... پس چی رو می خوآی توجیه کنی ؟!
فک کنم هنوز ب روز نشدی .. برو یِ دو سه تا خبر در این مورد بخون بعد بیآ حرف بزنیم بآ هم !
دولتِ بهآر اینقده این کآمنت وآسم آشنآس !
بآور کن احسآس می کنم قبلن بآز از افآضآتشون مستفیض شدم ! :دی

ناشناس
| 1393/6/2 - 19:19 |     9     2    
پاسخ: بزرگترین مشکل شما این است که حرف های وزیر معزول را قبول می کنی
کسی که دروغ بودن ادعاهایش همان روز معلوم شد و در موارد متعدد اظهارات بدون سندش تکذیب شد حرف هایش ارزشی ندارد
بالاخره کسی که دروغگو است حرف هایش بی ارزش است و هیچ آدمی آن را نمی پذیرد

بهزاد
| 1393/6/2 - 19:56 |     10     1    
پاسخ: وزیر استیضاح شده خودش تو مجلس میگه ما جرای بورسیه ها کذب هست فقط روش نشد بگه من اونو راه انداختم اونوقت شما اومدی شیش من کامنت کذاشتی که ماجرای بورسیه رو اثبات کنی .بهتره بدونی اونی که قدرت داشته باشه ورانت خوار باشه مث گردن کلفتای هاشمی نفت میفروشه نه بیاد بورسیه رو تبدیل کنه واشغال کنه . واقعا که تخیلات خوبی داری
قدر خودتو بدون

ناشناس
| 1393/6/2 - 20:00 |     3     9    
پاسخ: دوست عزیز
با محتوای کامنت شما موافقم اما این کامنت برای این جماعت فایده ندارد
اینها کلا اهل تحلیل و بیطرف نیستند.
به همین دلیل است که رییس جمهور و وزرا با اینها وارد بحث نمیشوند
زحمت کشیدی و این کامنت زیبا را گذاشتی. جواب دختر بی تربیت ایرانی رو هم دیدی؟
میبینی هیچ تاثیری نداره؟
در مورد بورسیه های ناحق نگران نباش.
اخر کار از همین الان معلومه.
اگر باهوش باشی که هستی میفهمی اگر روحانی نتواند به هیچ یک از وعده های خود عمل کند عمل به این وعده بورسیه ها صد در صد است
چون کار خیلی خیلی خراب.
معدل 14 داشتن وقتی معدل 17 بورس نشده گواه همه چیزه کافیه

ناشناس
| 1393/6/2 - 21:24 |     3     7    
پاسخ: سایت بهار . لطفا می توانی توضیح دهی چگونه می شود که کامنت طولانی بالا یک دفعه برخلاف عرف معمول 725 مخالف پیدا می کند؟ و بقیه کامنتها در حد 5 تا 6 نفر؟
ناشناس
| 1393/6/2 - 21:27 |     3     7    
پاسخ: به دختر ایرانی :
میشه بگی در کجای حرفهای وزیر در هنگام استیضاج گفته شده که تعداد بورسیه های غیر قانونی 10 نفر است؟ این حرف شما مثل همان حرف نادران است که به دروغ گفت متجاوزین به ناموس مردم را به دانشگاه اوردند.!

ناشناس
| 1393/6/2 - 21:36 |     4     6    
پاسخ: به بهزاد دوست گرامی:
لطفا به ما بگویید که وزیر در کدام قسمت از دفاعیاتش گفته که ماجرای بورسیه ها کذب است. انتشار اسامی را گفت کار وزارت نبوده نه اینکه اصل ماجرا را انکار کند. پس اینهمه اماری که وزیر با پاورپوینت برروی مونیتورهای مجلس پخش کرد چه بود؟ امار پخش حلوا در محله ما بود!! دز ضمن چرا به دوستی که کامنت زیبایی گذاشته توهین می کنی . استدلال بیاور که حرفها اشتباه است. تمام این حرفها را وزیر در جلسه استیضاح گفته و با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانی آن را پیدا کنی یا به سایت مجلس برو تا تمام این امار و ارقامها را ببینی. بخشنامه کامران دانشجو درمورد اعطای بورسیه ها که دیگر کذب نیست ! وقتی شما در روز روشن این امار و ارقامها را انکار می کنی و هرچه توهین داری می کنی و یکهو پای هاشمی را وسط می کشی معلوم نیست که دنبال چه هستی.! اگر در مورد احمدی نژاد و دولتش گفته می شود علت این است که این موضوع در آن دولت اتفاق افتاده است. داستان برای همه روشده است جای پنهان کاری وجود ندارد. اما دیگر چیزی نمیشه به شما گفت. عاقلان خود می دانند که این استیضاح یک داستان سیاسی بوده و واکنش بسیار منفی حداقل در جامعه دانشگاهی داشته است.

ناشناس
| 1393/6/2 - 22:11 |     5     0    
پاسخ: کدوم یکی از آمارهای این دولت درست در اومد که این ماجرای بورسی هاش درست باشه مشکل شما اینه که فقط سایتهایی رو نگاه می کنی که طرف خودتونن و بعد که گند دروغاشون در میاد خفه خون می گیرند ! خوبه از دو روز قبل استیضاح یه دعوای رسانه ای بین خبرنگار پخش کننده لیست با معاون وزیر در گرفت که معاون وزیر می گفت دروغه و خبرنگار می گفت خودتون دادید اونجا اون پشت به من دادید 100 بار زنگ زدید و پیامک فرستادید که منتشرش کن
راست گفته هیتلر که هر چه دروغ بزرگتر باورپذیریش توسط عوام آسونتر ! آخه مگه میشه این همه بورسیه صادر بشه و در زمان اعطا صدای هیچکس در نیاد ؟ اونم موقع دولت نهم و دهم که اگر یه اتفاق ساده پیش میومد شخص رئیس جمهور باید پاسخگو می بود اگر زلزله میشد آسمون رو به زمین می چسبوندند که آی چرا خدمات رسانی به زلزله زده ها کنده دولت سه ماهه براشون مسکن مناسب رو میساخت و تحویل میداد همه خفه خون می گرفتن اما الان تو ایلام زلزله میشه آب هم از آب تکون نمیخوره دروغ تا کی و سر مثل کبک زیر برف کردن تا کی آخه ؟

ناشناس
| 1393/6/3 - 13:50 |     1     3    
پاسخ: دوست 17:41
جواب سوال من را ندادید. گفتم در جلسه استیضاح درکجای دفاعیات وزیر بورسیه ها انکار شده بود؟ یا در کجای صحبتهایش گفته شد که تعداد 10 نفر است؟ این که جنگ رسانه ای اتفاق افتاد این طبیعت عالم ساست بازان است. اتفاقا این طرفی ها هم مایل به دامن زدن این داستان بودند تا اصل قضیه فراموش شود. داستان بورسیه ها اتفاقا واقعیت دارد. مجلس یک کمیته تحقیق و تفحص تشکیل دهد تا واقعیتها مشخص تر شود. اتفاقا در دولت احمدی نژاد تخلفات فراوانی اتفاق افتاد که بمرور زمان رو خواهند شد. شما هم لطفا چشمت را باز کن تا واقعیتها را ببینی. تخلف کردن و با بیت المال بازی کردن و خیانت به مردم چپ و راست و اصلاحطلب و اصولگرا ندارد هرکه خیانت کرد باید جواب پس دهد.

ناشناس
| 1393/6/3 - 17:07 |     3     0    
پاسخ: شما از من سئوال نکردید من هم همچین ادعایی نکردم و در ضمن جلسه استیضاح را ندیده ام به تو هموطن عزیز توصیه می کنم اینقدر مغرضانه نگاه نکن که هر دروغی که این سیاست بازان مکار و منافق این دولت می گویند را باور داری و هر چه ما می گوییم و استدلال می آوریم فایده ندارد برو منصفانه بگرد ببین کدام تهمت دولت به دولت قبل راست بوده ؟بنزین پتروشیمیش ؟ 26 ماشین دولتیش و ... . در همین قضیه مجلس ورود کرده مثل قضیه بنزین پتروشیمی که ورود کرد و معلوم شد دروغ دولت است و رئیس سازمان محیط زیست ! مطمئن باش اگر یکی از این اتهامات راست بود احمدی نژآد را با غل و زنجیر به دادگاه می بردند و اعدامش می کردند مگر نه اینکه ...البته می دانم من هر چه بگویم تو بر طبل غرضورزی خود خواهی کوبید

دخترِ ایرآنی !
| 1393/6/2 - 17:41 |     9     3     |
قبول نیس .. بآید تمآم کسآنی کِ باعث و بانی و وسیله ی این انتشآر بودن بآزخوآست شوند و جوآب بدهند کِ چرآ بآید این اتفآق بیفتد ؟!
آن هم اسآمی ای کِ از 3000 نفر ب 10 نفر کآهش پیدآ کرد .. !
این ادعای کذب کِ ازسوی وزآرت علوم اصلن رد نشد جنجآل و هیآهوی زیآدی رو در مجآمع دآنشگآهی ایجآد کرد و قضیه تآ آن جآ پیش رفت کِ اعترآض رو گلـآیه ی 3000 نفری ادعآیی رو در پی دآش !
یِ سوآل :
مگر در دولتِ قبل چن نفر بورسیه شده بودن کِ 3000 نفرش غیرقآنونی بود ؟!
احیآنن وزآرتِ علوم احسآس نکرد این رقم ، بسیآر خطرنآک و غیروآقعی ـه ؟!
احسآس نکرد این رقم اینقده بزرگـه کِ وآکنشِ تندی رو علیه خودِ وزآرت علوم در پی دآره ؟!
مطرح کردنِ بورسیه های غیرقآنونی آن هم در آستــــــــــــآنه ی استیضـــــــــــآحِ وزیرِ علوم نمی توآند بی معنآ باشد .. ! این آقآیون بآ طرح این ادعآی کذب ؛ دس ب حنجآل و احیانن گروکشی پردآختن تآ از این طریق بتوآند بر بسیآری از عملکردهآی غلطِ وزیر سرپوش بذآرن و مآنع استیضاح بشوند !
این ادعآ ، آبروی خیلی هآ رو ب بازی گرفت و باعث شد نآم بسیآری ب جرمِ غیرقآنونی بودنِ بورسیه هآشون ، زیر سوآل برن و تر و خشک بآ هم بسوزن !
بعدش وزآرت علوم در طیِ یک حرکتِ دروغ و کذآیی آمد و از دآنشجویانی کی مرودِ اتهآم قرآر گرفتن عذرخواهی کرد .. اما سوال اینحآس کِ : اگر وزآرتی علوم وآقعن عذر خوآهی کرده بود و پذیرفته بود کِ اشتبآه کرده ، پس جرآ تآ مدت هآ بعد ؛ هنوز این اسآمی در اینترنت منتظر می شد و تحلیل هآی مختلف در موردشون نوشته می شد و همچنآن محکوم می کردن دولتِ قبل رو ب غیرقآنونی بودن ؟!
اگر عذرخوآهی وآقعی بود دیگر دلیلی بر انتشآرِ مجدد و بیش از پیشِ این لیست نبود و بآید جلوی خیلی از بی اخلـآقی ـآ و تحلیل هآی نآدرست و قضآوت هآی اشتبآه گرفته می شد ... اما این اتفآق نیفتآد و رویه ادآمه یآفت ... پس این نشون می ده کسانی در پشتِ مآجرآ حضور دآرن ک نمی خوآستن این دآستآن تمآم شوذ و اصرآر دآشتن این مآجرآ ب عنوآنی دست آویزی علیه دولتِ قبل مورد استفآده قرآر بگیرد تآ سرپوش بذآرن بر عملکردهآی نادرستی وزیر و مآنع استیضآح شوند !
علـآوه بر این می دونین این مسأله چقدر خآطرِ کسآنی رو مکدر کرده ک ب هر دلیلی نتوانستن از بورسیه استفآده کنن ؟! این افرآد تحت تأثیر این ادعآ قرآر رگفتن و علـآوه بر این کِ بدبین شدن ب دولتی قبل ؛ دچآر نآراحتی شدن و احسآس کردن حقوقشون ضآیع شده ؛ در حآلی کِ این طور نبود !
قوه ی قضآییه اگر رآس می گه بآید بآ تمآم کسآنی کِ بانی و بآعث و وسیله ی این انتشآرِ نادرست بودن رو بآزخوآست و احیآنن مجآزات نمآید !

سلـآم دولت بهآر !
خوبی عآمو ؟!

amir
| 1393/6/3 - 15:47 |     2     5    
پاسخ: دختر ایرانی: اولا جواب ناشناس 16:57 رو بده. بعد فرمایش کردی مطرح کردن بورسیه ها در آستانه استیضاح ! بهتره بگی مطرح کردن استیضاح پس از افشاگری بورسیه ها. بلا خره نگفتی که یاد گرفتی که دیگه به عنوان یه دختر از کلمه عاغا استفاده نکنی ؟ در ضمن موقع تایپ اون شکلک ها رو از روی کلماتت بردار .
ناشناس
| 1393/6/3 - 17:32 |     1     6    
پاسخ: به امیر : در باره کامنت دختر ایرانی کامنت 13:17
من فکر نمی کنم این کامنت گذار که خود را دختر ایرانی می نامد واقعا یک دختر خانم ایرانی باشد. چرا که هیچوقت یک دختر خانم موقر و با ادب ایرانی اینگونه حرف نمی زند یا جملات اهانت آمیزی را به دیگران نسبت نمی دهد. دوست گرامی بگذار این کامنت گذار محترم با هر اسمی که می خواهد خود را معرفی کند اما کامنتهایش را از توهین و افترا و بی ادبی خالی کند. ما پذیرای حرفهایش با هر اسمی بدون طفره رفتن از جواب به سوالات مطرح شده هستیم .


ناشناس
| 1393/6/3 - 02:58 |     5     0     |
داداش حالا که وزیر خان نتونست تهمتی رو که زده اثبات کنه خود شیخ حسن دست بکار شده گفته پیگیری میکنه ؟ سوال اینجاست که این دولت همه کارارو درست کردن وزیادی داره و بفکر اینکار افتاده

ناشناس
| 1393/6/3 - 18:22 |     8     1     |
چاره ای نیست. روحانی بر اساس دادن سهمیه بندی قدرت دولتش را شکل داده است و از طرف خاتمی موظف است دانشگاهها را از حضور نیروهای حزب اللهی تخلیه کند و به طور کامل به لاییکها بسپارد. دانشگاه ها بشدت مورد اصرار و نظر کدخدا هستند و بدون “اصلاح” آنها توافقی با غرب حاصل نمی شود.
در این میان قربانی شدن بورسیه های دوره احمدی نژاد که بر خلاف جریان عادی بورس بعد از انقلاب دارای گرایشهای دینی و حزب اللهی بود امری اجتناب ناپذیر است.
اما یقینا هیچ کس سراغ مدارک تحصیلی بعضیها نمی رود!!



یک جمله هم به یکشنبه، 2 شهریور 1393 - 10:28

ببین عزیزم فرض می کنم حرف های شما صحیح است. و نمی گویم وزیر عزیز شما و روزنامه یتان و سایتهایتان بدون هیچ مدرکی سه هزار نفر را متهم کرد و بعد بنابر ادعای خودش فقط 703 نفر را دارای اشکال دانست که برای آنهم مدرکی ارائه نکرد و کاری هم هم ندارم که چه بسا یک نفر با معدل سیزده عملا به مراتب در زمینه خاص تحقیقاتی خودش بسیار با سوادتر و کارکشته تر از یک معدل 19 باشد که می دانیم نیوتن هم که نیوتن بود فقط در ریاضیات و فیزیک نخبه بود و در سایر درسهای دانشگاهیش بسیار ضعیف بود. یا کارل لینه چون بجز در زیست شناسی نمره نمی آورد چند بار عذرش را خواستند ..

اما اینها را نمی گویم و صرفا فرض می کنم حق با شما است.
اما عزیزم!
با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد. دولتی که مدرک دانشگاهی رییس محترم خودش بشدت زیر سوال است و به جای پاسخ دادن به چهار سوال ساده و واضح کوچکزاده جیغ بنفش می کشد اخلاقا حق ندارد کس دیگری را در قضیه بورس متهم کند.
حکایت شما الان حکایت آمریکا است که با داشتن بزرگترین زراد خانه اتمی و سابقه دوبار استفاده از بمب اتم علیه مردم غیرنظامی، نگران است که مبادا ایران تخلف از پیمان عدم گسترش سلاحههای هسته ای کرده باشد!!!
البته بین ارباب و نوکرانش سنخیت اخلاقی جالبی وجود دارد.

ناشناس
| 1393/6/4 - 00:58 |     7     0     |
راستی بالاخره معلوم نشد جناب آقای دکتر!! روحانی مدرک دکترای خود را چه سالی گرفته ؟ قبل از 58 یا 74 ؟؟؟!!!

عباس
| 1393/6/7 - 04:54 |     0     0     |
این روزها و پس از استیضاح مدعیان اعتدال آقای فرجی دانا را تا حد یک فرشته آسمانی که لنگه اش در زمین و آسمانها پیدا نمی شود بالا برده اند ولی بنده میگویم همه دروغ است و این کارها را فقط برای مقابله با مجلس انجام می دهند و دلیل بنده هم این است اگر آنگونه که می گویند بهتر از فرجی دانا در کشور برای رشد علم و دانش نداریم و لنگه اش در زمین و آسمان وجود ندارد پس چرا نفر سوم برای این کار به مجلس معرفی شد و وقتی که دو نفر اول رای نیاوردند از سر اجبار ایشان را معرفی کردند- چرا اولین نفر معرفی نشد


نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
  لطفا از ارسال واژه ها و عبارات توهین آمیز ، مطالب دارای بار حقوقی و پیگرد قضایی و نیز حروف و کلمات و نشانه ها (مانند علامت تعجب) بصورت مکرر خودداری فرمایید. نظرات کوتاه تر زودتر بررسی و منتشر می شود. / توجه داشته باشید کد امنیتی ، زمان انقضا دارد و دقایقی پس از باز کردن منقضی می شود و برای ارسال نظر صفحه را باید رفرش کنید.
  کد امنیتی:
 
 
 
 
::  پخش زنده ::  خانه ::  تماس با ما ::  RSS
© دولت بهار
[email protected]
پشتیبانی توسط: خبرافزار